Selasa, 1 Oktober 2013

Yang duit 'bertingkek-tingkek', yang asap berkepul-kepul

Assalamualaikum warrahmatullahiwabarakatuh....
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih & Penyayang....

Entri kali ini mungkin lebih bernada lepas geram. Terserah. Yg pasti, rasa berbungkam itu membuak2 utk diluahkan di sini gara2 encik2 yg asap berkepul2 bertingkek-tingkek di meja seblh semasa makan tgh hari di sebuah restoran asam pedas. Dahlah selera yg membuak2 nak berlaukkan asam pedas jenahak sedikit terencat dek 'kelambatannya', bertambah2 lah tersentap dgn gelagat encik2 itu. . 

Minggu lepas, hari Khamis 26 September, saya berkesempatan ke gym di Tingkat 4, Bangunan Sinar Harian. Inilah kali pertama saya menjejak kaki ke situ sejak ia beroperasi dan dilengkapi peralatan gym. Kali pertama jejak ke ruang berkenaan, masih kosong. Belum ada kemudahan dan peralatan gym lagi. Itu pun asalnya Liza Ali dan Wawa Midi ajak, saya kata, taklah kot, sbb dah nak balik. Tapi, entah apa yg membuatkan tiba-tiba saya berubah fikiran tak sampai beberapa minit. Terus saya minta Liza tunggu di bawah utk sama2 ke bangunan sebelah. 

Sampai di tingkat paling atas itu, di gelanggang serba guna, sekumpulan staf lelaki sdg berlatih sepak takraw. Sebaik masuk ke bilik gym, riuh rendah suara2 kwn2 menyambut kehadiran kami bertiga. 

Apa lagi, saya tiba-tiba jadi teruja melihat kegigihan mereka berbasikal, ber'treadmill', angkat berat. Saya cuba senaman tangan dgn 'dumbbells'. Hmm...seronok jugak. Walaupun sekadar senaman manja2, mengayuh basikal selama kira-kira 15 minit, tapi saya sudah berjaya membakar 20 kalori (menurut cacatan di papannyalah...) dan badan pun berpeluh2. Saya cuba juga senaman tangan. Sekejap saja, dah bercucuran peluh di dahi. Rasa ringan badan. Cuma mungkin sebab tak bercadang pun utk ke gym, jadi, pakaiannya pun tak berapa sesuailah. Tapi yg pasti, 'workout' manja2 tu dah membuatkan saya rasa ketagih utk ke gym, utk jadi seorang yg sihat, walaupun kesan drpd 'angkat berat' tu, badan saya jadi sakit2.

Bercerita tentang sihat ni, saya rasa semua org pun mengimpikan diri sentiasa sihat walafiat, tanpa penyakit. Yelah, kalau dah sakit, duit 'bertingkek-tingkek' pun dah tak ada maknanya. Lainlah kalau duit bertingkek-tingkek tu dimanfaatkan ke arah kehidupan yg lebih baik, lebih sihat. Kalau pun tak untuk diri sendiri, untuk masyarakat/org lain. Contohnya, bina gym atau tempat2 rekreasi yg boleh org manfaatkan. Sekurang-kurangnya, kalau pun bukan utk cari untung (boleh buat bisnes apa), boleh juga buat untung pahala bertingkek-tingkek, kan. 

Ini tidak. Sesetengah org tu, duit bertingkek-tingkek, tapi dimanfaatkan dengan cara 'dibakar'. Apa lagi kalau bukan merokok. Walaupun dah difatwakan merokok/rokok adalah haram, tapi tak ada memberi sebarang kesan kepada perokok tegar. 


Pengalaman makan tgh hari bersama empat lagi rakan lain di restoran asam pedas bersebelahan Checkers Seksyen 15, Shah Alam pada hari yg sama. Memandangkan restoran tu jenis terbuka, memanglah tiada larangan merokok pun, tapi, yg membuatkan hati rasa terbakar bila ada spesies tegar ini langsung tiada sifat keprihatinan dan 'kesah' privasi org lain di sekeliling. 

Bukan main lagi menikmatinya sambil nengok asap yang naik bertingkek-tingkek kepulnya. Beberapa kali kami yg duduk betul2 di belakang encik2 ni terbatuk2 sambil menutup hidung dan beberapa kali juga encik2 ni sbnrnya perasan perlakuan kami tu. Tapi, bukannya nak berhenti atau sekurang2nya minta maaf sbb asap rokok tu menghala ke arah kami, sebaliknya lepas sebatang, sebatang pula yg dibakar, dihisap dan dihembus kepul asapnya yg utk ke sekian kalinya menampar2 wajah kami di situ. 

Nak pindah tempat, semua dah penuh, nak tegur? Kalau gentleman atau sekurang2nya prihatin dan 'kesah' dgn org lain, rasanya semua pun boleh fikir sendiri kan. 

Bukan apa, setiap kali menemu bual pakar kesihatan aka doktor perubatan, apabila tiba pada soalan 'bagaimana mencegah' sesuatu penyakit/masalah kesihatan, hampir semuanya menyenaraikan; ubah gaya hidup dan ELAK/JANGAN MEROKOK. 

Jadi, tolonglah. Jgn jadi penjenayah senyap hanya disebabkan SEBATANG ROKOK yg mampu menjadi pembunuh senyap pada diri mu, keluarga mu dan insan lain yg tidak berdosa.

Wassalam warrahmatullahi wabarakatuh...

Misi memburu perokok tegar....awas, tembak kang dgn pinball ni...
Salah satu aktiviti sihat yg boleh diisi di masa lapang adalah dgn sukan pinball. Tapi ini bukanlah sukan kegemaran saya. Sekadar mencuba dan tidak mahu ketinggalan semasa Kursus Team Building Dusun Eco Resort 13-15 Mei 2011. Kalau Mak Nuri pun boleh, kenapa saya tidak kan? Walaupun ia antara sukan lasak dan berisiko 'mencederakan' tapi dlm masa yg sama, ia sebenarnya banyak mendidik 'dlm diri' kita. Cubalah sendiri, anda akan tahu apa yg tersirat di sebaliknya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.