Sabtu, 12 Oktober 2013

Bunyinya macam lawak...

Bismillahirohmanirrohim....
Assalamualaikum warrahmatullahi wabarakatuh...

Hari sejak kebelakangan ini nampaknya tidak menentu cuacanya. Beberapa minggu sudah, boleh dikatakan panas sepanjang hari hingga ke malam. Tidur pun dah tak kenal selimut. Hangat.

Tapi sejak seminggu lalu, cuaca sedikit demi sedikit berubah 'basah'. Di sebelah Malaysia Timur, hampir setiap hari status rakan-rakan facebook melaporkan cerita sama - hujan lebat...angin kuat...tak dapat tengok episod I Love Mr Arrogant hari ini...dan macam-macam lagi yang merujuk kepada disebabkan keadaan cuaca 'buruk' itu.

Ia kemudian 'berjangkit' ke sebahagian besar tanah Semenanjung Malaysia terutama Selangor, Wilayah Persekutuan dan kawasan sewaktu dengannya, kalau tak awal pagi, tengah hari, petang, langit gelap, mendung, berangin dan ada kalanya hujan beserta kilat dan petir. Kalau waktu bekerja dan masih di dalam pejabat, boleh tahan lagi dengan 'kejutan' pancaran kilat dan jeritan petir serta guntur (guruh macam lembut je bunyi). Tapi kalau seorang di rumah, apalagi 'duduk diam' (sebab semua audio visual kena off), cuak jugak bila dengar petir 'tembak' sasaran. Risau juga, barangan elektrik di rumah kena tempias tembakan tu.

Minggu ini juga banyak berita 'mengejutkan' susulan keadaan cuaca ini. Di Tanah Suci, di kala jutaan umat Islam mengerjakan ibadah haji, khabarnya bumi suci itu dilanda hujan lebat. Subhanallah...

Namun, situasi mendukacitakan yang berlaku di Negeri di Bawah Bayu, Sabah apabila sebuah pesawat ringan milik MASwings jenis Twin Otter terhempas di Kampung Sin San, Kudat pada 10 Oktober. Khabarnya pesawat ini hendak melakukan pendaratan cemas tatkala angin kencang melanda. Takziah kepada keluarga mangsa yang terbunuh.

Keadaan Twin Otter yang terhempas di Kampung Sin San, Kudat, Sabah pada 10 Oktober 2013. 
Foto: Sumber internet

Bercerita tentang pesawat ini, saya tertarik dengan pengalaman berbeza tatkala menaiki pesawat Air Asia (MYY-KUL - yg ni sebenarnya MAS punya tag haluan penerbangan. Tapi sbb senang nak ingat dan dah terbiasa) semasa balik dari bercuti Aidilfitri lalu. Sebut pasal Air Asia, selain tambang yang dikatakan murah (sebahagiannya memang betul murah. Cuma kadang-kadang saja yang buat 'nangis' bila part caj itu, caj ini. Bagasi terlebih berat, dah kena caj. Kalau daftar masuk di kaunter, kena caj lebih banding kalau buat online), perkataan 'delayed' memang sangat sinonim dengannya, termasuklah penerbangan saya pada hari tersebut. Sepatutnya terbang 7.20 petang, dah bertukar lebih kurang 8.20 mlm. Alasannya, landasan di KLIA hanya boleh guna satu sahaja. Trafik 'jammed' kata petugas di kaunter semasa drop bagasi (sebab saya dah check-in online). Baiklah. Nak buat macam mana. Itu pun ada juga sebab lain yang berkaitan cuaca, kerana di KL hujan katanya. 

OK. Berbalik kepada 'sesuatu yang berbeza' tadi. Bagi yang pernah menaiki pesawat, tentunya sudah biasa dengan penerangan keselamatan dalam penerbangan yang 'dipersembahkan' oleh kru penerbangan AKA pramugari kan. Rasanya tak pernah lagi saya lihat pramugara yang menunjuk cara2 menggunakan jaket keselamatan setiap kali menaiki pesawat, baik MAS, AirAsia mahupun FireFly (sebab ini sajalah pesawat yang pernah saya naiki). Kalau pramugara pun hanya suara latar yang memberi arahan saja. 

Nak dijadikan cerita, kali ini pun yang memberi arahan adalah pramugara. Saya tak berapa pasti namanya betul ke tidak, tapi kalau tak silap Edwin, keturunan India, tapi Bahasa Malaysianya fasih dan yang lebih menarik lagi adalah cara persembahannya tu. Lawak! Itulah yang saya dan penumpang di sebelah saya serentak cakap tatkala kami saling berpandangan. 

Mana tidaknya, selalunya gaya dan arahan yang diperdengarkan 'skima' je bunyi. "Tuan-tuan dan puan-puan, sila ambil perhatian anak kapal di hadapan anda...bla...bla..." Itulah yang saya biasa dengar sejak kali pertama naik kapal terbang MAS semasa sambung belajar di sekolah menengah di Kuching pada 1981 sampailah kali itu - 17 Ogos. Semasa penerbangan KUL-MYY saya menaiki MAS. Jadi, masih lagi gaya itu. Kecuali bagi sesiapa yang menaiki MAS Boeing 747 atau yang lengkap monitor di hadapan tempat duduk. Yang itu, hanya mainkan saja video digital arahan keselamatan berkenaan. Dah tak ada dah kakak pramugari berbaju kebaya membuat 'persembahan' sebelum pesawat 'take off'. 


Monitor yang terdapat dalam pesawat MAS Boeing 747 (dalam penerbangan balik dari Saigon, Vietnam). Selain untuk menayang video prosedur keselamatan, boleh juga menonton filem kegemaran. 
Foto: MYY Canon PowerShot 

Antara dialog yang buatkan sebahagian besar penumpang tergelak sambil kepala terjenguk-jenguk nak tengok pramugari berkemeja merah membuat persembahan di depan, termasuk saya. Walhal sebelum ini, bukanlah berlagak kononnya dah tau sangat pasal cara-cara penggunaan jaket keselamatan tu sehingga membuatkan saya tak ambil perhatian sangat pun dengan penerangan itu sebab semuanya sama dan skima je dialognya. 

Tapi, kali ini, disebabkan dialognya yang lawak tu, membuatkan saya yang dah bersedia nak pejamkan mata (itu adalah antara sebab kenapa saya gemar booking seat tepi tingkap sebelah kanan, senang nak tidur. Padahal, tidur2 ayam je. Mata je pejam, telinga tetap 'mencapang' dengar bunyi keliling) pun sama terjenguk-jenguk sambil berpandangan dan tersenyum sesama dengan penumpang di sebelah saya. 

Antara dialognya lebih kurang beginilah (tak sempat nak rekod, sebab hp dah off): "Tuan-tuan dan puan-puan....sila duduk di tempat masing-masing. Tali pinggang dah pasang belum...(dalam nada separuh berbisik, sebab itu mulanya saya dah berpersepsi sendiri; apalah pramugari ni berboraklah pulak, padahal sebenarnya dia sedang memberi arahan. Hmmm...bengong)...Sila ambil perhatian pramugari di hadapan anda yang seksi tu...bla...bla...bla...gelembungkan jaket..shhhhhh...bla..bla..bla.. Adohhh, tak boleh blah betul siap dengan sound effect tu... Tapi, dialog tu memang dari mula sampai habis, spontan dan lawak. Sekurang-kurangnya rasa hangat hati disebabkan delayed tadi, menurunlah juga parasnya. Mana tidaknya, dari jam 5 petang dah tercongok seorang di Miri Airport, alih-alih sepatut sampai di LCCT sekitar 9.55 mlm, dekat 11.30 mlm baru mendarat. Kesian kakak sepupu yang datang menjemput. Dahlah demam, terpaksalah menunggu lambat. Sori kazen ku...

Tak kiralah macam mana cara penyampaiannya, soal keselamatan ini sebenarnya jangan dipandang remeh. Walaupun malang tidak berbau, nahas boleh berlaku bila-bila masa sebagaimana kejadian di Kudat itu, tapi sekurang-kurangnya, tahulah serba sedikit apa yang perlu dilakukan kalau berlaku sesuatu. Samalah juga macam kita bawa kereta ke, motosikal ke, waima basikal pun, kenalah ikut undang-undang, spesifikasi yang disediakan pada kenderaan tu dan sebagainya. Adalah sebab dan 'maknanya' tu. 

Kaedah penyampaian oleh pramugara Air Asia tu pada saya adalah daya penarik untuk orang seperti saya yang selama ni 'mengantuk' dengar dialog 'skima' dan sama saja tonasinya, kembali memberi perhatian. Bak intro kebanyakan kru kabin sebelum meneruskan arahan; "prosedur keselamatan pesawat ini mungkin berbeza dengan pesawat lain yang pernah anda naiki."

Salam Dunia...Salam Aidiladha..


Teringin untuk terbang lagi ke sini...kenangan sebelum menaiki pesawat MAS SAI-KUL pada 20 Disember 2012. 
Foto: MYY Canon PowerShot


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.